: ۱۳۹۸/۰۴/۰۳ : ۱۴
تعداد رای : ۱

کتاب «نانو + کلسیم»؛ روایت تجارب و سیاست‌های ترویج دانش‌آموزی نانو در ایران

هیچ کس از همان اول باور ندارد که نمی تواند؛ بلکه باور به نتوانستن را یاد می گیرد. نتوانستن را به او می آموزند. وقتی بزرگترها باور داشتند که ما نمی توانیم؛ کوچکترها هم از آنها یاد گرفتند که ما نمی توانیم؛ وقتی کوچکترها بزرگتر شدند؛ آنها هم به کوچکترها آموزش دادند که ما نمی توانیم. فردایی ساخته نمی شد، چون سازندگان فردا از همان دیروز باور نداشتند که ما نمی توانیم. زمان آن فرا رسیده بود که دیگر به کوچکترها نیاموزیم که ما نمی توانیم. زمان آن رسیده بود که کوچکترها دیگر باور نکنند که ما نمی توانیم...

هیچ کس از همان اول باور ندارد که نمی تواند؛
بلکه باور به نتوانستن را یاد می گیرد. نتوانستن را به او می آموزند.
وقتی بزرگترها باور داشتند که ما نمی توانیم؛
کوچکترها هم از آنها یاد گرفتند که ما نمی توانیم؛
وقتی کوچکترها بزرگتر شدند؛
آنها هم به کوچکترها آموزش دادند که ما نمی توانیم.
فردایی ساخته نمی شد، چون
سازندگان فردا از همان دیروز باور نداشتند که ما نمی توانیم.
زمان آن فرا رسیده بود که دیگر به کوچکترها نیاموزیم که ما نمی توانیم.
زمان آن رسیده بود که کوچکترها دیگر باور نکنند که ما نمی توانیم...

پس از تشکیل ستاد نانو، یکی از برنامه های اصلی توسعه فناوری نانو در کشور ترویج بود. اگرچه جایگاه و اهمیت ترویج فناوری نانو تقریبا روشن بود، اما ترویج این فناوری در سطح و مقیاس دانش آموزی با پرسش ها و ابهام های گوناگون همراه بود؛

  • ترویج این فناوری در بین دانش آموزان چه فایده ای برای کشور خواهد داشت؟
  • اگر فناوری نانو در میان دانش آموزان ترویج نشود، آیا چیزی از دست می رود؟
  • مفاهیم دانش و فناوری نانو در سطح دروس کارشناسی ارشد است؛ آیا می توان آن را در میان دانش آموزان مطرح کرد؟
  • چه مطالبی از فناوری نانو را می توان در میان دانش آموزان ترویج کرد؟ با چه روش هایی؟ با چه ابزار و امکاناتی؟

تصمیم سیاستگذاران نانو برای ترویج نانو در بین دانش آموزان و تجربه ی پیاده سازی این سیاست، وجود تقاضای حقیقی برای همگانی سازی دانش را در کشور آشکار کرد. این تجربه نشان داد که اگر زمینه های لازم برای عرضه و ترویج همگانی علوم فراهم باشد، نه تنها تقاضای آن وجود دارد، بلکه استعدادهای فراوانی در گوشه و کنار جامعه پیدا می شوند که آماده اند دانش و فناوری را در سطح قابل درک و حتی جذب برای توده ی غیرمتخصص نیز معرفی کنند...

داستان ترویج و آموزش دانش آموزی فناوری نانو، روایت جذابی از افت و خیزها در این مسیر است. این کتاب سعی خواهد کرد این تجربه را در اختیار علاقه مندان قرار دهد.

این کتاب به همت بنیاد توسعه فردا و به قلم خانم زهرا حیدری نژاد نگارش و روانه بازار شده است و در فروشگاه اینترنتی واوک قابل خریداری است.

همچنین برای آشنایی با ترویج دانش آموزی نانو می توانید این مصاحبه را هم بخوانید:

تقویت تفکر «ما می‌توانیم»، نیاز به «شناکردن خلاف جهت آب» دارد ++ 

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نـــام
ایمیل
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ) Captcha